גרפולוגיה - מכון לגרפולוגיה חנה קורן

חיפה: 04-8551180
ת"א: 077-4244450

info@annakoren.co.il
גרפולוגיה - מכון לגרפולוגיה חנה קורן
גרפולוגיה   גרפולוגיה-חנה-קורן   graphology - גרפולוגיה

בבחינה מתמדת

בחינת מסמכים ממלאת תפקיד חשוב בבדיקת ראיות המוגשות לבית המשפט. לעיתים בכוחה לחרוץ את גורלן של תביעות במיליוני דולרים / חנה קורן

פורסם ב"הארץ": מאי 2010

תרגילי עוקץ בינלאומיים מהווים השראה לעשרות סרטים היוצאים לאקרנים מדי שנה, אך השתכללות אמצעי הזיוף וההטעיה בהם נוקטים ארגוני פשיעה וביון הפכו זה לא מכבר לבעיה סבוכה וקשה עבור משטרות ובתי משפט.

לעיתים מעשי הזיוף נראים כה אמיתיים, שרק מומחים ותיקים המתמחים בהשוואת כתבי יד, יכולים להחליט האם מדובר במסמך מקורי או בזיוף מתוחכם במיוחד.

מקצוע השוואת המסמכים הוא בינלאומי, מפני שחלק גדול מהשאלות המשפטיות הנוגעות למקוריותם של מסמכים לא נוגע לשפה בה הם כתובים, אלא לעצם האותנטיות שלהם. בוחני מסמכים משווים בדרך כלל את צורת הכתיבה ולא אות מסוימת.

לפני מספר שנים זכיתי לפנייה משייח סעודי אשר טען ששטר חוב המצופה בזהב טהור ונושא את שמו הוא מזוייף, שמו, וכעת בעלי השטר דורשים ממנו 10 מיליון דולר. מבדיקתי עלה שהחתימה על השטר אכן זוייפה, ובית המשפט שקיבל את חוות דעתי, פטר את השייח מתשלום החוב.

אך לא כל הפונים אלי מקבלים את מבוקשם. לאחר מלחמת המפרץ הראשונה יצרו עימי קשר אנשי עסקים ממוצא כורדי שמושבם בלונדון, שבידיהם מסמכים המוכיחים, לדבריהם, שסגנו של סדאם חוסיין הבטיח להם 18 מיליון לירות שטרלינג עבור הפסקת הלחימה. כאשר הגיע מועד הפרעון, התכחש הסגן לאותנטיות שלהם.

איש העסקים אשר שכר את שירותי הראה לי תיק עב כרס עם חתימות סגנו של סדאם, איזאק איברהים, שכולן נראו דומות מאד לחתימה המוכחשת. האיש סיפר שכל מסמכי המקור נשרפו מההפצצות של סאדם.

אך לאחר ששבתי ובחנתי את החתימות, גילתי להפתעתי, כי דווקא אלה ששכרו את שירותיי זייפו את החתימות.

לצערי אמרתי להם, שחרף האירוח הנפלא, לא אוכל להוציא חוות דעת שתענה על צורכיהם. איש העסקים החל לדבר אל ליבי, ואף הציע מיליון פאונד בתמורה לחוות הדעת. מובן שסירבתי.


לכתבה "בבחינה מתמדת" בגרסה הסרוקה >>

גם בקפריסין הגיעה אלי הצעת שוחד מפתה, שכללה בית בהרים וסכום כסף מכובד. שוב: מובן שסירבתי. המשפט הסתיים בהרשעתו של האדם שרצה לשחד אותי, והוא ישב בכלא למרות שהיה אחיו של נשיא המפלגה ואחד מבכירי באי.

לא כל גרפולוג הוא גם מומחה להשוואת מסמכים. למעשה, מדובר בשני תחומים שונים, למרות ששניהם עוסקים בכתב יד.

בעוד שגרפולוגים עוסקים באישיותו של הכותב, הרי גרפולוגים משפטיים, או בוחני מסמכים בשמם האחר, עוסקים בהשוואה בין חתימות, כתבי יד ומסמכים שונים – ללא שום קשר לאישיותו של הכותב.

אבחון מסמכים הוא מקצוע מקובל למעלה מ 100 שנים. העיסוק צמח על רקע דרישתם של בתי המשפט לבדיקה מהימנה של מסמכים תוך פרשנות מדויקת של ראיות המוצגות בהליכים.

בוחני מסמכים מקצועיים לומדים להבדיל בין מסמך מזויף ובין מסמך אמיתי וזאת באמצעות בחינה של מידות, הפרשי אורך, גובה, רוחב, נקודות מיוחדות, לחץ, תנועה, ריווח, מחיקות, טשטושים ועוד, תוך שימוש במיקרוסקופים חזקים.

כמו הגרפולוגים, גם בוחני המסמכים בודקים את מבנה האותיות, הלחץ והתנועה. אך בניגוד לגרפולוגים, הבוחנים אישיות ודרכי התנהגות, בוחני מסמכים מתעמקים באופן שיטתי ומדעי בפרטי המסמך ואוספים ראיות המבססות את זהותו של הכותב, מקורו של המסמך, ההיסטוריה שלו ונתונים כתובים או מודפסים אחרים.

הגרפולוגיה המשפטית מבוססת על העובדה שאין שני אנשים שכותבים בדיוק באותה צורה, ואין שני כתבי יד זהים.

כשאנו באים לבחון חתימות או כתבי יד השנויים במחלוקת, יש לחפש אחר הסימנים הייחודיים לכותב. ככל שמוצאים יותר תכונות כתב זהות, עולה הסבירות שמדובר באותו כותב עולה. כאשר מוצאים ניגודים והפכים עולה הסבירות כי מדובר בכותב אחר.

יש לזכור כי גורלות רבים נחרצים בשל תקפותם של מסמכים, וחשיבותן הגדולה כל כך של חוות דעת גרפולוגיות משפטיות גורמות לכך שהמקצוע הזה הפך עם השנים למבוקש ביותר.


הכותבת היא גרפולוגית ובוחנת מסמכים בינלאומית מוסמכת



לכתבות נוספות בנושא גרפולוגיה ב"הארץ" >>

בנייה, עיצוב, קידום אתרים - גרפונט בע"מ