גרפולוגיה - מכון לגרפולוגיה חנה קורן

חיפה: 04-8551180
ת"א: 077-4244450

info@annakoren.co.il
גרפולוגיה - מכון לגרפולוגיה חנה קורן
גרפולוגיה   גרפולוגיה-חנה-קורן   graphology - גרפולוגיה

הכל נמצא בכתב היד – על הגרפולוגיה

פורסם ב"הארץ": באוקטובר 1999

מאת מיכאל הנדלזלץ

הקדמה:
מאמר מאת מיכאל הנדלזלץ העוסק בגרפולוגית חנה קורן ובגרפולוגיה.

אחד התחומים המעניינים ביותר בתקשורת ההמונית הוא המשחקים. משחקי הרדיו ומשחקי הטלוויזיה. לנושא הזה יש אין-סוף אפשרויות. בכל נושא אפשר לעשות חידון, תחרות, שעשועון, משחקי-רדיו או משחקי-טלוויזיה. יוצרי המשחקים משתדלים לא לבזבז רעיונות רבים מדי על שעשועון אחד. במשחקי הטלוויזיה האמריקאים היה על צוות לנחש, בעזרת שאלות, את עיסוקו או מקצועו של אדם, בשלב אחר של המשחק היה עליו לנחש את זהותו של האדם ואחר-כך היה עליו לנחש את סודו של אדם, וכך הלאה וכל הלאה.

לעתים נדירות נוסף למשחקים האלה נופך כלשהו. כך היה ב"זה הסוד שלי" בטלוויזיה וכך היה ב"האדם השלישי" ברדיו. לסודות אל לסיפורים של הנעלמים, הייתה לפעמים משמעות קצת יותר מאשר למשחק הבידורי.

גם משחק הרדיו החדש (יחסית) של גלי צה"ל, "תרגיל בחמש אצבעות", היה אמור להיות בידור אך הסתבר שיש בו גם קצת משמעות.

הרעיון הראשוני הי לגלות את צפונות נפש האדם בדרכים לא כל-כך מקובלות, בלי פסיכולוג אבל עם גרפולוג, כירולוג, אסטרולוג ועוד לוגים למיניהם. עד מהרה נשאר בשדה הקרב רק יותר נכון הגרפולוגית, חנה קורן. פשוט: היא הייתה הטובה ביותר.

המשחק אמור היה להיות ניחוש. ה"לוגים" מקבלים את סימני-ההיכר של מקצועם: הגרפולוגית כתב-יד, הכירולוג את תמונת כף היד, האסטרולוג את הפרטים הכוכביים. הקהל ידע מי הנעלם, בדרך כלל אישיות מוכרת ופופולארית, והמשחק הוא השוואת התדמית הידועה לאינפורמציה המגיעה מן הידעונים. כאן אולי המקום להעיר שלא תמיד משקפת התדמית של האיש את האמת: על כל פנים האיש יושב במקום כדי לאמת או לאשר את ההשערות. כאמור, בשדה המשחק נשארה רק הגרפולוגית. לפני התוכנית היא מקבלת כתבי-יד ממוספרים של המשתתפים, בכל כתב-יד 15 עד 20 שורות, כתובות על נייר ללא שורות, אחר-כך היא מכינה את שיעורי-הבית ואז היא מתמודדת עם הקהל.

עד עכשיו הדהימה הצלחתה את עורכת התוכנית (ציפי גון) ואת המנחה (מני פאר) ואת האורחים. והיא ניחשה את זהות המשתתפים על סמך כתב-ידם בלבד. היא זיהתה את יצחק לבני, יוסי גרבר, פיטר פריי. אסתר שחמורוב ויעקוב העליון. בניחוש השתתפו כמובן ידע אישי ואינטואיציה, כפי שיא מעידה בעצמה.

אחת ההצלחות הגדולות הייתה אסתר שחמורוב. על סמך כתב-היד גילתה חנה קורן שמדובר באדם העוסק בתחום הגופני יותר מאשר בתחום אינטלקטואלי, שיש לו תורך בדמות גברית חזקה ושנוטה לתבוע דברים בעקשנות, כילד הרוקע ברגלו ודורש צעצוע.


לכתבה "הכל נמצא בכתב-יד" בגרסה הסרוקה >>

כל זה התקשר בדברים שהיו ידועים מן העיתונות: תביעתה של אסתר שבעלה יועסק כמאמנה, יכולתה האתלטית ומריבותיה עם אנשי הספורט. חלק מן העבודה הוא לגלות את הסימפטומים של כתב –היד, ולשם כך נעזרת חנה קורן בטבלאות המופיעות בספרים, אם כי יש לה גם תגליות משלה, על-פי ניסיונה. החלק השני, האינטואיטיבי הוא המסקנה מן הסימפטומים והדיאגנוזה.

לא בכדי אני משתמש במונחים רפואיים. חנה קורן מגלה דרך כתב-היד מוקדי רגישות (ופגמים גופניים. היא גילתה למשל שיש לאסתר שחמורוב מקום רגיש באזור הבטן (אסתר ילדה את בנה בניתוח קיסרי), זיהתה את יעקוב העליון על-פי נכותו, אמרה על כתב-היד של משה ברנשטיין שיש לבעליו שאיפה לגובה ועל כתב היד של פיטר פריי שבעליו שמן.

חדירתה לנשמתו של אדם על סמך כתב-ידו מדהימה, אך בשיחה איתה נראה הכול פשוט. כמה אינדיקטורים בכתב-היד, מאשרת אותם על-פי אינדיקטורים אחרים ומגיעה למסקנות.

חנה קורן לא למדה את מדע הגרפולוגיה בשיטתיות. היא פיתחה את נטיותיה למדע זה מגיל צעיר זה עיסוקה היחיד. היא עוזרת למפעלים במיון עובדים חדשים, ומלמדת גרפולוגיה באוניברסיטה העממית.

אם אתם חושבים שקל לשכנע אנשים להגיש את כתב ידם לביקורת של גרפולוגית אינכם אלא טועים. אנשים רבים פוחדים לחשוף את אישיותם, לא דווקא בפני הקהל, אלא בפני עצמם. הגרפולוגיה היא קיצור-דרך אל האישיות, ולכן היא עלולה להסגיר יותר ממה שאנו רוצים. היו אנשים שסירבו להופיע בתכנית, והיו שפחדו לגלות נטיות ספציפיות מסוימות, כמו למשל כישרונות אומנותיים. אלה שפחדו מחשיפה לא ידעו למי הם מראים את כתב-ידם. חנה קורן חושבת הרבה מה לא להגיד בתוכנית ואיך להגיד את הדברים, והיא בוחרת מונחים עדינים ומנסחת את דבריה בזהירות מרבית. היא אינה רוצה לפגוע באנשים, ולעיתים היא יודעת יותר ממה שהיא מגלה. עובדה: הראיתי לה את כתב-ידי והיא אמרה לי רק דברים טובים. רוב האנשים שהופיעו בתוכנית לא כפרו בממצאיה אך היו שניסו לשכנע אותה שלגבי תכונות אישיות מסוימות אין היא צודקת. זה לא פגע בביטחון המקצועי שלה. בגרפולוגיה – שבעיניה היא מדע אמפירי – עדיין לא נכשלה. "אני עובדת בשיטת אפס ליקויים", היא אומרת, האנשים שזיהתה בתכנית תוך כדי ניתוחי אפיים על-פי כתב-היד הם פיטר פריי, יגאל מוסינזון, יצחק לבני, יוסי גרבר, שרה ריפין, אהוד מנור, נועם שריף, שאול לדני, אסתר שחמורוב, צבי לידסקי ועדה בן-נחום. בתוכנית שתשודר היום, בשעה חמש אחרי-הצוהוריים היא מתמודדת עם כתבי היד של רבקה מיכאלי, פרופסור יוסף אגסי והזמר חנן גולדבלט. הקשיבו ושפטו בעצמכם.

ולסיום: הרבה מן הדברים שכתבתי על הגברת קורן נראים כשקרים של פרסומות, כסיפורים על פלאים ועל כוחות נסתרים, והרי כולנו ספקנים. אבל עלי לאכזב את המפקפקים באמיתות דברי: כתב-היד שלי מעיד על נטייה לצדק וליושר. ואם כך, הרי שאינני מסוגל לשקר.



לכתבות נוספות בנושא גרפולוגיה ב"הארץ" >>