גרפולוגיה - מכון לגרפולוגיה חנה קורן

חיפה: 04-8551180
ת"א: 077-4244450

[email protected]
גרפולוגיה - מכון לגרפולוגיה חנה קורן
גרפולוגיה   גרפולוגיה-חנה-קורן   graphology - גרפולוגיה

טיפולוגיה - חלוקת הטיפוסים לפני לה סן

הטיפוס הכולרי PEA

הדחף הדינמי של תכונותיו יוצר אדם רגיש, נלהב ובעל יוזמה ומרץ. הוא חיוני פועל על פי אינסטינקטים, בעל "תיאבון" ניכר להנאות החיים ויודע לחיות. הוא אוהב אנשים, איש חברה, רבים מביניהם אנשי ציבור.
זהו אדם פעיל מאוד, תמיד שמח לעזור. מתכנן באופטימיות ובהעזה. הפרימאריות שלו מקנה לו ספונטניות וכושר אלתור, הפעילות נותנת את היעילות והמיקוד. מאידך, הוא נוטה לשכוח לקחים מהעבר ולא לומד מהם הרבה. דבר זה גורם לחוסר עקביות מסוימת בדעותיו ובהצהרותיו.
אינו סובל דחיות. מסוגל לזנוח משימות באמצע ולהתחילן מאוחר יותר מחדש, ובלבד שלא לסבול סחבת ודחייה.
הכולרים הם נואמים מבריקים, בעלי תחושה טובה למילים אוהבים לשמוע את הקול של עצמם, אוהבים להיות באור הזרקורים, מנהיגים ופוליטיקאים נמנים עליהם. אוהבים גם ריב טוב המהווה להם מבחן כוח. יש מביניהם המבטאים עצמם כציירים, סופרים או משוררים. חולשתם היא בפזיזותם. הם אינם מקפידים על הפרטים.
הם אופטימיים, שמחים, בעלי רצון טוב וכוח פעולה – דבר שהופך אותם לאהובים ומקובלים בחברה.

  • ניידות הרגש
    אימפולסיבי + רגשנות פרימארית.
    מתגרה בקלות.
    כושר אלתור קולע, אך לטווח קצר.
    די מתמיד.
    נשאר זמן קצר תחת רושם.
    אוהב שינויים.
    יודע לנצל נסיבות.
    רב-גוני, אוהב הרבה משימות.
  • להט הרגש
    רגשות מלאי חיות.
    יוצר יחסי רגש מהירים עם הסביבה.
    רועם, נעלב בקלות.
    מדגיש ומאמין במה שאומר.
  • צורך הפעילות
    פועל למען הפעילות עצמה, נייד ועסוק.
    החלטי, אוהב תוצאות מיידיות.
    חי חיים סוערים, לא ממושמע.
  • נטייה להפגין את עצמו
    נוטה להגזמות, פטפטן, משקר מתוך הגזמה.
    אוהב לפקד, אוהב להפגין בדיבורו.
  • חשיבות הצרכים האורגניים
    אחדות בין הצד המנטאלי לפיזי.
    חומרני.
    תיאבון רב, מיניות חזקה, חיות חזקה,
    אוהב כל מה שהוא המוני.
  • יוזמה
    מתנדב, עושה את הצעד הראשון.
    מחוסר סבלנות ברצונו לשינויים.
    תפיסה וגיבוש מהירים.
    סוער.
    מסתגל לנסיבות בגמישות.
    אוהב את החדש והשונה, אך לא מהפכן
    מנהיג, מלהיב.
    נטיות לאלתור.
    תושייה רבה.
  • אופטימיות
    עליז ושמח.
    לא חש במכשולים.
    פורץ או עוקף מכשולים.
    מאמין בבני אדם.
    נוטה לשאוף לאידיאלים.
    דרישות ההווה נראות לו יותר חשובות מאשר הצורך בזהירות וחישוב.
    לא שומר טינה או רוגז.
  • נטייה לפוליטיקה
    לרוב פעיל פוליטי.
    נוטה לרפורמות.
    בעל יכולת ביטוי ונאום.
  • החצנה
    מעדיף את עולם החי, החיצוני, על האינסוף , או העולם הפנימי.
    אוהב עיטורים, צל"שים וכל מה שמעניק לו הרגשה שמערכים ואוהבים אותו.

סינדרומים גרפולוגיים /לה-סן/ הטיפוס הכולרי (אינטגרטיבי)

  • תנועת כתיבה בעלת קוים חזקים או קו עבה או לחץ חזק.
  • תנועת כתיבה תוססת, בעל חיות חיצונית, תוך כדי שמירה על עריכה מאורגנת.
  • אי שיוון חי של התנועה והחלוקה.
  • לחיצות חזקות (הלחץ תמיד טוב או חזק או שטפי, ללא הפרעות. יש ריתמוס).
  • מהירות (כמעט שאין כולרי הכותב לאט).
  • קישור ישיר (נוטה לקישור בקו ישר, לעיתים נוצרות זוויות חזקות של רגש).
  • נינוח, מרגיש על הנייר כמו אצלו בבית.
  • גם תנועות צנטריפוגליות וגם צנטריפטליות.
  • לא שומר על פרופורציות קבועות.
  • אי שיוון של גובה האותיות.
  • הרווח בין האותיות לא אחיד, גודל השוליים ועיצובם משתנה ולא אחיד, גם הזווית לא תמיד אחידה.
  • קו מוצק, מלא, לאו דווקא עבה. תנועיות רבה, כוון מכריע, שמאלה, שוליים תחיליים רחבים, אותיות רחבות, מעדיף זווית ימנית, הכתב נראה חי.

כולרי עצבי פחות חוזק בתנועה, חוסר משמעת יותר מודגש (בעיקר בעריכה) לא ברור אם הוא A או nA.

כולרי תשוקתי כתיבה יותר מאורגנת פחות קוים צנטריפוגליים, הצורות פחות מוגזמות ופחות נדיבות.

כולרי קטן מאפיין את הכולרי האינטלקטואלי. בדרך כלל שומר על האפיונים של הכולרי. הכתב קטן.

כולרי גדול שייך לאלו המגלים עודף פעילות ועודף צרכים אורגניים וחושניים.

הטיפוס התשוקתי AES

לה סן מגדיר טיפוס זה כבעל מתח גבוה יחסית לכל הטיפוסים האחרים. רגישותו מספקת לו אנרגיה רבה, פעילותו הופכת אנרגיה זו לכוח אפקטיבי והסקונדריות מכניסה לתמונה עקביות ושיטתיות.
הצרוף הנ"ל יוצר אופי חזק (יותר מכל הטיפוסים האחרים). אנשים מפורסמים, כמו נפולאון, לואי ה- 14 , בטהובן, שייכים לקטגוריה זו. האנרגיה וכח הפעולה הופכים את התשוקתי לאמביציוזי יותר, העושה הכל למען הגשמת המטרה. הוא אמיץ, מתמיד ועובד לעומק, יחד עם זה אינו נעדר גמישות ואינו עקשן ,להפך יודע להתאים עצמו למצבים משתנים.
אופייני לטיפוס הצורך בגדלות, באידיאל, באמונה הדתית או פשוט בצורך במטרה שלמענה יקריב את האינטרסים האישיים שלו, או את נוחותו וחייו. מסוגל להגיע עד פנאטיות. זה יכול להיות פילנתרופ שימסור את כל רכושו למען הזולת, איש עסקים שישקיע את כל מרצו בצבירת הון על חשבון חייו הפרטים. הוא בעל הרגלים נוקשים ולפעמים הם גובלים בהתנזרות ואפילו פרישות.
הוא מתמקד על מטרה ואינו מאפשר לשום דבר להסיח את דעתו מהעיקר. הוא "מבזבז" מעט זמן על שינה ומנוחה, ותפוקתו בעבודה רבה יותר. כמו כן, הוא דורש מאחרים לעמוד בסטנדרטים גבוהים של עצמו ולא סובל ביצוע גרוע או עצלות.
כשהטיפוס אינו בעל אמביציה קיצונית זהו אדם רציני, פטריוט, נאמן, חסר יומרות ולא אגרסיבי.

  • אוטוריטה.
  • מורגשת קשיחות (דורש שייכנעו לו).
  • חסר סבלנות.
  • עוצמת התגובה מול מכשול.
  • תמיד סוחט את כוחותיו עד הסוף.
  • לעיתים תוקפני ותקיף.
  • פעילות בעוצמה רבה ויעילות גבוהה.
  • נוטה לראות באחרים אמצעי להגשמת מטרותיו.
  • העודף מסכן אותו.
  • פעילות החלטית.
  • פעילות לטווח רחוק.
  • חוש פרקטי.
  • עובד רוב הזמן.
  • לא עושה חצאי דברים.
  • מתרכז בעיקר במטרה.
  • מחשיב את התוצאות שהתקבלו.
  • חש צורך בעבודה.
  • התמדה.
  • פועל מתוך תאוצה.
  • הבחנה טובה.
  • זיכרון טוב.
  • תפיסה טובה.
  • אפקטיביות ותמצות.
  • מעריך מסגרות סוציאליות.
  • מקריב את חייו בשרות של הקבוצה.
  • אדיש לספורט אומניות פלסטיות ומוזיקה.
  • אוהב היסטוריה.
  • פטריוט.
  • נשאר תחת רושם זמן רב.
  • קשור לזיכרונות ישנים.
  • נטייה לאספנות.
  • השאיפות כמעט אינן קשורות לתועלת חומרית – אישית.
  • לא מחשיב אכילה ומין.
  • אוהב להטביע חותם אישי.
  • עוזר ורחמן.
  • טוב לכפופים לו.
  • מכבד.
  • טבעי.
  • לא מנופח וריקני.
  • דוגל בניקיון וסדר.

חש יורד ברמה כאשר הסמכות שלו היא לא סמכות אישית. חשוב לו ציות בתור כלל המאפשר לו לבצע את המטרה.
קשוב בשעת פעולה - חם לב לסובבים.
תכונות אישיות מתגלות כאשר מצליח להפעיל סמכות, עוזר למי שמציית לו, ולא מקבל את מתנגדו.
חוסר סבלנות לקטנות ושטויות.
אוהב פעילות במיימדים גדולים, פרספקטיבה רחבה.
קשה לו להיכנע , חשוב לו להתגבר על מכשולים.
המטרה מקדשת את האמצעים.
פועל מתוך הזדהות עם קבוצות אנשים, פועל למען הקבוצה ולמען הקמת משהו חדש.

סינדרומים גרפולוגיים /לה-סן/ הטיפוס התשוקתי

  • קשירה בולטת (כמעט הכרחי) מילה מלוכדת.
  • כתיבה לרוחב (אבל רווח בין האותיות קטן).
  • כתיבה דינמית.
  • כתיבה משמאילה ומהירה (אין הרבה חזרות אחורה). יש גם הרבה הימנות
  • נטייה לקשירה חוטית.
  • קוים צנטריפוגליים.
  • הכתיבה לא חייבת להיות אחידה, אין הגזמות שפוגעות בצורה.
  • הומוגניות.
  • סיסטמתיות (צורות האותיות חוזרות על עצמן).
  • אחידות - לחץ חזק.

תשוקתי עצבני כתיבה חריפה ולא שקטה, ללא הגזמות צורמות. פחות משמעת או יותר משמעת לעומת העצבי. קווים צנטריפוגליים יותר מוצקים (יותר טובים). ללא תופעות צורמות. פיתול באותיות העמוד.

תשוקתי סנטימנטלי
כתיבה מאוד מופנמת.
כתיבה יותר חיה והחלטית.
כוח בכתב + סימנים של הפנמות.

תשוקתי כולרי
יותר חיות בתנועה (מתשוקתי רגיל ), יותר נדיבות בצורות.
מתיחות יותר מגובשות.
חלוקה יותר הומוגנית.

תשוקתי פלגמטי
כתיבה יותר מתוחה מאשר הפלגמטי (מתוח כמו קפיץ).
כתיבה פחות פרופורציונלית ופחות אחידה מזו של הפלגמטי.

תשוקתי סוער (המנהיג)
לחץ חזק חודר.
תנועות גדולות.
מתח גבוה וחזק.
הגבהה תדירה וחזקה של האותיות.

תשוקתי מאוד סקונדרי
כתב פתוח ומהיר, פשוט ומסודר, מחמיר סבר.
קו עבה בכתב עצור - לא מרשה לעצמו לבטא את רגשותיו.
קו עבה עם קו עצור – קסם אישי. חישה מופנמת.

הטיפוס הסנטימנטלי AES

בדומה לעצבי, הוא רגיש ובלתי פעיל, אבל בגלל תגובותיו הסקונדריות, לשתי התכונות הראשוניות יש עומק וטווח ארוך. לכן מכל הטיפוסים, הסנטימנטלי הוא הכי פגיע מבחינה רגשית.
הוא בדרך כלל בעל דעות גרועות על בני אדם, נוטה לבדידות ואוהב התעמק בבעיותיו ובמחשבותיו. העניין שהוא מגלה בעולם החיצון הוא מועט. הוא תמיד מוקסם על ידי עצמו, אבל בגלל חוסר פעילותו העניין בעצמו הופך ללבטים, תסכול ודאגות תמידיות.
הוא מוסרי מאוד נאמן רציני ובעל ארשת מכובדת
הוא בעל שאיפות רבות שאינן מתבצעות בגלל חוסר פעילותו וגורמות לו לתסכול מתמיד.כאויב הוא נוקם וקשה מאוד לפייס אותו.
דומה לעצבי אך בשינוי אוירה. הסנטימנטלי הוא טיפוס קודר. מאפיינים אותו רגישות למאורעות קיצוניים – מושפעות, נטייה חריפה להתבודדות, ידיים שמאליות, מושפעות מהעבר, אי שביעות רצון, נטייה למרה שחורה, רצינות, חוש מוסרי גבוה מפותח. אימפולסיביות קודרת, תגובות חריפות ונטייה להתייאש.
תכונות דומיננטיות : שינויים במצבי רוח, לחץ, דפרסיה. הוא מהורהר, מודאג, פחדן, לא מרוצה מעצמו.

פגיעות
נפגע עמוקות ולאורך זמן.
רגיש לשינויי מזג אויר.
חש צורך להיות מוגן.
נשאר זמן רב תחת השפעת רשמים.

רגשנות סלקטיבית
מגלה רגישות מופרזת לסוג מסוים של מאורעות, תופעות, יחס. אדיש לסוג אחר. נטייה לפתח רגישות לסוג מסוים של בעיות ללא פרופורציה לחשיבותן.
בעל מצפון סלקטיבי.

נטייה להרהורים
הפנמה.
מפוזר מהתרכזות יתר בנושא אחד.
תפיסה חזותית לקויה.
מפוצל בין רצון ושאיפה לעומת יכולת נמוכה.

מלנכוליות
מצבי רוח משתנים (מצחוק לעצב).
רגזן "קוטר".
אינו שבע רצון מעצמו.
נוטה להשתעמם.

שיקוף העבר
אוהב להעלות זיכרונות בצורה נעימה לו, יותר מאשר להתעניין בנושא עצמו.
הוא שיחות של "חדר מדרגות".
אוהב זיכרונות ישנים.
רגשות אשם.
אובססיביות.
תחושה עצמית
נוטה לפסקנות.
מתאמץ ליצור את מה שחשש ממנו.

הרגלים
הרגלים מושרשים.
נטייה לאספנות.
לא אוהב שינויים.
זהיר.
מחפש בטחון.

שאיפה לנשגב
מערכת נפשית מפוצלת.
מתייאש בקלות כל דבר נראה לו כסוף העולם.
דוגל באידיאלים אישיים, חוש מסחרי מפותח.
חוסר תאום בין מה שהיה רוצה להיות לבין מה שהוא.
דימוי עצמי שלילי.

לחימה כנגד האינרציה
דבק בהרגלים.
תרעומת.

ניתוק
מסוגר.
מעדיף חיות על פני ילדים.
שומר טינה.
ביישן.
מושפע מהעבר.
חוסר הגנה עצמית.
פגיע מבחינה רגשית.
מתקשה לקבל הכרעות והחלטות אישיות.
קודר ומלנכולי,לא מוצא את עצמו.

סובייקטיביות
מודע לייחודו.
לא אוהב פקודות או לפקד על אחרים.
מתמרד כנגד מוסכמות.
מהורהר.
עיקש.

התפרצות מתוך הקדרות
התנגדות מוזרה ובלתי צפויה.
אלימות.

אי החלטיות
חוסר תנופה.
חוסר אמונה בעתיד ובעצמו.

חוסר חוש פרקטי
ידיים שמאליות.
לא מוצא פתרון מיידי.
מגיב באיטיות.
לא מתעניין במכניקה.

פשטות והתנזרות
רגשות קשים הקשורים למוסר.
מחשיב טוהר.
מפגין כבוד.
דיבור ופעילות זהים לרוב.

הבנה של רגישות
בורח מעניינים טרגיים.
פועל לטווח בינוני.
לוקח לו זמן על מנת להעריך דבר חדש.

סינדרומים גרפולוגיים /לה-סן/ הטיפוס הסנטימנטלי

  • תנועת כתיבה מרוסנת.
  • עריכה טובה ולא חופשית.
  • קיבוץ אותיות , אם יש קישורים - הם טובים.
  • התיקונים שתדלניים ולא מוצלחים.
  • קריאות לקויה (מנסה לכתוב יפה אך אין רציפות).
  • פרופורציות בקביעות נמוכה, אי שיווין של גובה האותיות, הרווח בניהן הלחץ וכו'.
  • צורות רזות, מעוקמות ולא מוצלחות ( יש לו ריבוי צורות לאות אחת, למרות שזה סותר כתיבה איטית).

הטיפוס הפלגמטי AnES

חוסר להט והתלהבות, לעומת זאת מהימן, בעל חוש חובה חזק (חברתי ומשפחתי), דייקנות, אופקים רחבים, כיבוד החוק, נאמנות לעקרונות וחוש לחסכנות.
הצרוף של nE+S עושה אותו טיפוס רגוע, מבוקר, רציני ומחושב בדיבור ובהתנהגות.
פעילותו שייכת לתחום האינטלקטואלי. מעדיף תיאוריות ומחקר מדעי על פני עבודה מעשית. הוא עסוק תמיד, שיטתי מאוד ובדרך כלל חסר דמיון ורגישות לעבודה אומנותית.
סבלני ושקדן.
בעל אמפטיה מועטה לאנשים. מבין אותם, למרות זאת, בדרך אינטלקטואלית בזכות סבלנותו וסובלנותו. בדרך כלל אנשים אינם מבינים אותו, בגלל קרירותו וחוסר פתיחותו.
מנומס מאוד, לפעמים עד כדי טקסיות, אבל ללא הגזמות. בעל אומץ אמיתי, מתכנן לטווחים ארוכים. שולט ברוחו, גם בשלב כאב וסבל, ומשלים עם המוות.
בגלל הסקונדריות שבו, הוא קשור לעבר ולהרגלים ישנים. בגלל כניעותו, פשטותו וקשייו להסביר את עצמו, הוא נראה לפעמים מונוטוני - ומשעמם אפילו - אבל מסוגל להפתיע בחוש ההומור שלו.
מסוגל להשקיע בעניינים הקשורים לטובת הכלל ללא רווח אישי.

  • בעל עמדה שקטה לא נחפז.
  • לרוב לא מתרגש כמו רוב האנשים.
  • מצב רוח אחיד.
  • לבביות קרירה.
  • אוהב נוהג קצת טיקסי.
  • בעל כבוד עצמי.
  • לא מחשיב חיצוניות לא גנדרן.
  • איפוק מיני.
  • אדישות למראית עין.
  • שקט ודי מסוגר.
  • איפוק.
  • בעל דעה עצמית לא מושפע בקלות בודק כל דבר לגופו.
  • סובלני.
  • מחמיר בקשריו.
  • רחב אופקים.
  • תמיד עסוק.
  • לא מתרגש כלפי חוץ.
  • מתמיד.
  • יכול לעמוד על שלו.
  • מגלה סבלנות.
  • ראיה אובייקטיבית ניתוחית.
  • מגדיר באופן מדויק.
  • שקול.
  • איש הרגלים.
  • איש עקרונות.
  • דואג לטווח רחוק.
  • תאום בין דיבור ומעשה.
  • אובייקטיביות.
  • לא דוחה שום דבר מראש.
  • דיוק.
  • אומץ לב.
  • יותר אוהב הומור מאשר משתמש בו.
  • מחליט באיטיות.
  • מתעניין ביותר נושאים נתונים וחפצים מאשר בני אנוש.
  • לא דוחה חובות.
  • לא דוחה או מזניח עבודות.
 
  • אינטליגנטי (לא אינלקטואלי).
  • רחב אופקים.
  • מעשי מתייחס למעשה בצורה שקולה.
  • מקשר היטב בין הרצוי למצוי.
  • בלתי מאולץ לא כפייתי ולא ספונטני.
  • מבוקר ומציג את עצמו כמו שהוא.
  • חסכן.
  • הגיוני.
  • דייקן.
  • ניתן לסמוך עליו.

סינדרומים גרפולוגים /לה-סן/ הטיפוס הפלגמטי.

  • קריאות טובה
  • ללא תופעות צורמות
  • יצירת תבנית קליגרפית – לא סוטים כמעט מתבנית בית ספר
  • פרופורציות וקביעות מודגשים
  • רוב התופעות בינוניות בעוצמתן
  • ללא קישוט ניפוח וקוים מיוחדים כתב מופשט
  • כתיבה מאופקת שליטה על העט
  • מופיעות עליות קלות במהלך השורות(לא תמיד)
  • קו נקי ומוצק (אין מריחות ובצקיות)
  • כתיבה מעורבת (זוית וקערות)
  • תנועיות פנימית (בחוץ הוא נראה "יושב")

כתיבה פלגמטית רגילה: מתאפיינת על ידי הדגשת התנועה על פני השטח.

כתיבה פלגמטית פעילה: יותר התפשטות על פני השטח לפעמים גם לעומק.

סימנים מאפיינים:

  • פרופורציות טובות.
  • כתב "יבש" נעים לעיון , אין פרופורציות מוגזמות ואין פרופורציות אומנותיות
  • בהירות בסדר
  • תופעות הומוגניות
  • איפוק
  • אין סימני של אימפולסיביות
  • זווית ימינית קלה
  • כתיבה מופשטת
  • כתיבה מורחבת (לא תמיד)
  • קו מגוון לא חד גווני הכתיבה אינה תמה אין אחידות נוקשה (גוון במחשבה)
  • הפרשים בין הדגשה והרפיה לחץ שיטפי.
  • כתיבה ספונטנית אינה מסוגננת בכוח, יש טבעיות.
  • קו מוצק ונקי

הערה: אם הלחץ לא טוב – מסמן אדם עם בעיות.

סימנים שלא קיימים אצל הפלגמטי
תנודיות, קופצנות, חוסר פרופורציות, כתיבה מהירה, כתיבה לא מוגמרת (אותיות לא יושבות בשורה, תלויות ביחס לבסיס, השורה מתוקנת או חוטית, הגזמות הסתבכויות מוזרות, קישוט, כתיבה מטושטשת או רותחת, חתימה מסובכת עם הרבה תוספות הפרשי לחץ חזקים.

הטיפוס הסנגיני AnEP

בעל רגישות נמוכה, אינו מעורב, אדיש. החוש המעשי אינו דומיננטי, הוא מציאותי מאוד ותופס מהר הזדמנויות (אופורטוניסט). הוא בדרך כלל איש עסקים טוב ואוהב את הכוח שהכסף מקנה לו. מסגל את עצמו המהירות לנסיבות, ומחפש תוצאות מיידיות יותר מאשר התמקדות במטרה רחוקה.
יודע לדבר ולבחור את המילים המתאימות על מנת ליצור את האפקט הרצוי, בדרך כלל, יודע לשכנע באופן הגיוני.
דיפלומטים רבים שייכים לקבוצה זו, וכן גם עורכי דין, אנשי עסקים וכד'.
שומר על צלילות מחשבתית גם כשכולם מסביב נרגשים במיוחד, מהווה מתווך מצוין, תמיד נותן דוגמא של חוסן.
באהבה הוא תמיד מבוקר. אוהב יותר באופן גופני מאשר באופן רוחני רומנטי, ויכול להיות ציני. גישתו לאמונה סקפטית, אך סובלנית.
הסנגיני פרקטי – מציאותי, בעל כושר התמדה, שקידה שיקול, מחוכם, אובייקטיבי חוש הבחנה טוב (בעיקר ראייתי ). אינו מחשיב כבוד, עליז (מאחורי קור – סרקזם ציניות – שלא מתוך חולשה). ליברלי (גם במובן הפוליטי), אגואיסט (מבדיל אותו מהכולרי). לא אוהב ילדים וחיות. קורקטי כלפי הכפופים לו. בעל חוש התמצאות מצוין, ספורטאי, אמיץ. מתעניין רק בדברים מעשיים.

  • הופעה שקטה
  • נימוס
  • אירוניה
  • דומה לטיפוס הגישה המוחצנת של יונג
  • כשרון של נאום בפני ציבור
  • חשיבה מהירה
  • לרוב עסוק
  • מכלכל טוב את עייניו
  • פותר מצוין בעיות של הטווח הקמר
  • מחפש את התועלת והיעילות
  • בעל תושיה
  • הבחנה טובה
  • עצמאי בשיפוטו
  • נוטה להיות חיובי
  • מוכשר ליחסי אנוש פרקטיים
  • בעל כושר הסתגלות גבוה מאוד
  • החלטי בתחום הכלכלי
  • החלטי בגיבוש דעות (בעל כושר הפשטה ואהבה לדברים מופשטים)
  • החלטיות ואובייקטיביות
  • החלטיות פוליטית
  • סקפטי
  • נוטה לפלורליזם
  • אוהב מדע ככלי לניסוי למען תועלת
  • לא נכנס לעומק
  • נטיה לחיוביות חושית והתנגדות למטפיזיקה
  • עמדה ביקורתית ושלילית לגבי אמונה עיוורת
  • ציני
  • מגיע לתחושה של גועל מהחיים
  • סובלני
  • די אדיש
  • חושניות יבשה
  • ליברליות
  • לא מגלה קו המשכי רב
  • לא מתאם הרבה בין דיבור למעשה
  • מחפש תוצאות בזמן הקרוב
  • פרקטי ומציאותי
  • מניות מבוקרת
  • אינו מחשיב כבוד
  • אגואיסט ( לרוב נחשב לאגואיסט בגלל שמצליח)
  • קורקטי כלפי הכפופים לו לא קושר יחסים
  • פוליטיקאים "מורי דרך" משתלטים מתוך כושר להבין את המציאות ולנצל אותה סופרים גדולים
  • nE חזק – אנשים מרושעים
  • A חזק מנהלים ומפקדים גדולים
  • אנשים עם תנועה ללא חיוך – קשורים למציאות , ציניים, קרים, חזקים, יודעים להסתדר בכל מצב, כושר תאום גדול לסביבה, כושר ניצול מצוין של הסביבה.
  • ספורטאים גדולים – אוהבים פעילות גופנית.
 

סינדרומים גרפולוגים /לה סן/ הטיפוס הסנגיני (דמי).

  • כתב קריא
  • פרופורציות בקביעות טובה (כמו בתקן) אין עיוות של התנופה.
  • כתב בעל מידות נורמליות.
  • ללא הגזמות.
  • כתיבה חמורת קו, פשוטה ומופשטת ( הפרימאריות מתבטאת בחוסר אחידות בכוון של התנועה , הזוית משתנה).
  • תנועות אחידות אבל מהירות וחדות.
  • קו לא מקושט.
  • שטף ולחץ יפה , לא כתב קליל ודקיק אלא כבד (אצל הסנגיני "טוב").
  • קווים עיליים לא אחידים – לפעמים ל' או ט' משתנות
  • קוים מפותלים מודגשים בעדינות, השורה נראית ישרה אבל בבדיקה מדוקדקת היא מתפתלת.
  • כתיבה מהירה אך לא היסטרית.
  • אותיות מקובצות או מפורדות , לרוב לא קשור במיוחד.
  • אי שיווין קטן בין האותיות – פרקטי, מגדיל את מה ששיך ל"אני" או מה שחשוב.
  • זווית משתנה.
  • כתיבה דמית תנודית
  • שומרת על פשטות ופישוט
  • אי שיוויון בכל חוץ מהלחיצה (שהיא עקבית ושטפית).
  • חסר גמור של כוון מנחה (מחליט על הכוון האותו רגע כמו שנוח לו).
  • דמי רחב: כתיבה יותר איטית.
  • דמי צר: כתיבה יותר מהירה
  • כתיבה יותר דחוסה
  • כתיבה בעלת ריכוז ועוצמת יתר.

דמי כולרי: מתחילות להופיע הגזמות ופרופורציות פחות טובות.

דמי עצבי: הגברה של חיות.הגברה של אי פרופורציות.הופעה של תופעות צורמות.

הטיפוס העצבי nAEP

 

טיפוס זה קולט גירויים בעוצמה רבה, אך מגיב בצורה חלשה. כיוון שאנרגיה בו חסרת "צינור" מוצא מתאים, הוא נע הלוך ושוב בין מצבים של התלהבות יתר לדיכאון ופסימיות. הוא חסר מנוחה, מחפש תמיד אחר התרחשויות וגירויים חדשים מתקשה לבצע מאמץ בתחום כלשהו לטווח ארוך. כתוצאה מכך הוא חש מעין חוסר אונים, פסימיות ורגש נחיתות, עליהם הוא מחפה בגישתו הספונטנית וברושם שהוא עושה על הזולת. אם אינו מצליח להרשים את הזולת הוא הופך מריר, ציני עוקצני ומשכנע את עצמו שהוא קורבן לרדיפות החברה. מכל הטיפוסים טיפוס זה רגיש ביותר למחלות נפש ולהפרעות במערכת העצבים.
אומנים רבים שייכים לקטגוריה זו, שמעלותיה העיקריות הן: רגשיות רבה, חריפות ומהירות מחשבתית, ספונטניות ודמיון פורה. ברמה נמוכה נמצאים האנרכיסטים או טיפוסים בוהמיים. לאנשים אלה יש התחשבות מועטה (או חוסר התחשבות מוחלט) בעקרונות, הם אינם נאמנים ואינם כנים, משקרים מתוך הגזמה. מאפיינים אותם חוסר עקביות, חוסר משמעת עצמית, חריפות שכל, תודעה עצמית, כיוון אומנותי.
עבודתו של הטיפוס העצבי מקוטעת, הוא משנה את החיבות שלו, לא זוכר טוב את שקרא, מחליף עיסוקים ומקצועות (ההפך שלו הוא הטיפוס הפלגמטי), ודוחה הכל לרגע האחרון – אך לבסוף מבצע "פרפקט".

שלטון הרגע

  • נייד לא שקט טרוד
  • עובד בהתקפות בצורה לא עקבית
  • שיפוט נחפז לרוב בצורה שטחית
  • זכירה לא מסודרת (בעיקר של חומרי קריאה)
  • נוטה להתנחם ולשכוח בקלות.
  • דואג לתוצאות מיידיות.

חוסר המשכיות

  • מזניח
  • דוחה למועד האחרון
  • פזיז
  • תוכניות גדולות לא מוגשמות
  • מתייאש בקלות
  • לא מתמיד

ניידות הרגש

  • פרפר
  • מצבי רוח משתנים
  • חושב בשחור לבן או בצורה סותרת.
  • מחבר ומנתק מגע בקלות. משנה חיבתו, יום אוהב ויום שונא.

עוצמת רגש

  • מגיב באימפולסיביות
  • רעשני בהרגשתו
  • נעלב בקלות
  • מתגרה בקלות
  • מדבר בקול חזק , קולני.
  • מרבה לצחוק
  • בעל רגש מעודן לפיוט

צורך בהתרגשות

  • מחפש רשמים חדשים מערב דמיון בדברים קונקרטיים
  • אוהב ונוהג ע"פ אופנה בכל התחומים
  • אוהב בידור
  • אוהב משחקים
  • נמשך לאומניות

ניידות הקשר אוהב שינויים.

  • מחליף מגורים.
  • מחליף עיסוקים.

תודעה עצמית.

  • מרוצה מעצמו
  • אוהב עיטורים מעמד
  • מסגנן את דיבורו והתנהגותו.
  • מדבר על עצמו
  • אוהב להדהים
  • חשדן
  • צוחק מהבדיחות של עצמו
  • מרדן ונתפס לדברי הבל.
  • פטפטן

ליקוי האובייקטיביות.

  • סתירה בין כוונה ונוהג
  • קשה לסמוך עליו
  • משקר מתוך רצון ליפות.
  • לא דייקן.

חוסר משמעת פנימית

  • מניות לא מבוקרת לא עקבית
  • בזבזן.
  • חנפן
  • אצל הרחבים – עצבות.
  • אצל הצרים – עוקצנות, סרקזם.
  • חוסר יכולת לעסוק בתכלס
  • קוטריות בשעת סבל.
  • שקרן לא ישר בענייני כספים
  • ריקנות קיפוח גאוותנות
  • צורך בהימור

סינדרומים גרפולוגיים /לה-סן/ הטיפוס העצבי.

  • תנועת כתיבה הלוקה בקביעותה.
  • חוסר פרופורציה של תנועה , לא בהכרח שהדף לא מאורגן.
  • תנועת כתיבה מחוסרת משמעות.
  • זוויות משתנות
  • מידות לא אחידות של האותיות. אות מסוימת נכתבת פעם גדולה ופעם קטנה, ללא קו מנחה.
  • שינויי מהירות (חשוב במיוחד).
  • חוסר סדר בעריכה.
  • אי קביעות של מהלך השורות, גודל שוליים , שינויים בזוית באופן פתאומי, לא שיטתי.
  • קישור הססני, לא מוצלח, משתנה בין האותיות. האותיות קצת מוזנחות והחיבורים מקפחים את האות.
  • קווים צנטריפוגליים.
  • קו מהיר, האיטיות מאוד נדירה.
  • תנועתיות רבה, חוסר אחידות, תנועות מהירות לכל הכיוונים, צורות "מפוספסות". הגזמות.

הטיפוס האפטי nAnES

 

מדבר מעט וצוחק עוד פחות. לעומת הסנטימנטלי חסר חיים פנימיים וריקני (כי הוא לא פעיל ולא מתרגש) במידה מבהילה. בדידותו נובעת מאדישות לחברה ולכל דבר. שונא ילדים וחיות, ואיננו סובלני כיוון שאיננו יכול להתנתק מהרגלים שלו ואינו סובל הפרעה.
הצרוף nE+S יוצר כמה תכונות המצילות את הטיפוס. הוא נאמן, כן, רציני, מסודר, דבק בעקרונות וזהיר. כמו כן הוא חסכן, בדרך כלל יותר מידי – קמצן.
כוחו הוא עמידותו (עקשנותו) יותר מאשר כוח רצונו. לעומת זאת, בדרך כלל, הוא לא נבון, חסר התמדה ואינו מסיים דברים שהחל בהם. דבק מאוד בדעותיו והעמדותיו, אוהב שגרה. טיפוס משעמם.
טיפוסים כאלה ניתן למצוא בשדה החינוך – כאן הם בולטים בזכות רצינותם ולא בזכות יכולתם האינטלקטואלית. חסרי יוזמה נצמדים לעקרונות – יעשו היטב את מה שאמרו להם לעשות.

  • נטיה למלנכוליות.
  • מסוגר.
  • אופי קודר (עצוב).
  • שומר טינה.
  • התעקשות לרעיונות שהתגבשו פעם.
  • עיקשות.
  • איש עקרונות.
  • חסכנות.
  • סודיות.
  • מסוגר סביב עצמו.
  • לא נמשך לשינויים.
  • לא נמשך לחידושים.
  • רוב הכישורים ירודים ברמתם.
  • מחשיב כיבוד וכבוד בכל התחומים.
  • אין עליות וירידות במצבי רוח., תגובות וכו'.
  • לא משתגע משום דבר. עומד בפני מחלות נפש.

סינדרומים גרפולוגיים /לה סן/ הטיפוס האפטי.

קו קפוא ללא חיות.
איטיות, אף פעם לא מהיר.
סיומים קצרים, מאופקים.
אותיות תלויות באוויר.

כתיבה יציבה(ללא תנודיות)
קריאות מצוינת.
פרופורציות וקביעות טובים.
חוסר מקוריות.
ניקוד מדויק(לפי התקן, מקפיד).

אפטי סנטימנטלי

  • פרופורציות פחות טובות,מודגשות, ברורות.
  • יציבות פחות מורגשת.

אפטי פלגמטי

  • כתיבה פחות פשוטה (מעוצבת יותר טוב מבחינת מלאות).
  • אפטי אמורפי
  • יותר הזנחה.
  • מספר סימפטומים של פרימאריות, חלוקה פגומה.

טיפוס האמורפי nAnEP

 

מכור לצרכיו האורגניים. אקסטרווגנטי ובזבזן, בעל נטייה חזקה להימורים. תמיד נכון להיכנע לפיתויים על מנת לספק את הנאותיו הגופניות, לפעמים אפילו פרזיט.
חסר חוש מעשי, עצלן, חסר כוח החלטה.
הפרימאריות מקנה לו ספונטניות מסוימת, ולפיכך יכולת אומנותית: משחק, מוזיקה, ריקוד. למעשה, הוא מוביל בראש מבחינת כשרונות תיאורטיים ופלסטיים. האומנים רובם שייכים לסוג זה.
חוסר הפעילות שלו גורם לו לקבל בקלות פקודות מאחרים (נגנים בתזמורת), חסר יוזמה אישית, צריך מניע חיצוני לשם פעילות, בדרך כלל פסיבי, מלבד הנושא הקרוב ללבו.
טיפוס חלש. בדרך כלל יש להם נושא שהם "מכוונים" אליו ואיתו הם הולכים עד הסוף. מגיבים אבל לא חזק, כי הם מבזבזים אנרגיה.

  • שקט לא מגיב.
  • מזניח עבודות.
  • נטייה לדחות התחייבות למועד מאוחר יותר.
  • לא יודע לכלכל את ענייניו.
  • אוכל, שתייה, מין, הימורים וסמים.
  • לא דייקן.
  • ללא אמונה.
  • ללא תחושת פטריוטיות.
  • כשרון בכל התחומים הפלסטיים(אומנויות).
  • כשרון דרמטי, מוזיקליות, פיסול וציור.
 

סינדרומים גרפולוגים/לה סן/הטיפוס האמורפי.

  • כתיבה לרוחב במרווחים גדולים.
  • עריכה רחבה ונדיבה.
  • כתב מעוגל, פשוט, ללא סלסולים או קישוט.
  • שולי פתיחה מאוד אחידים (חלון הראווה – "טיפ טופ").
  • מידות לא אחידות.
  • פרופורציות לא מוצלחות בין אותיות. הצורות חוזרות על עצמן.
  • קביעות טובה(הפרופורציות לא חוזרות על עצמן).
  • קריאות לא טובה (מעייף את העין, כלומר: לא שאי אפשר לקרוא, אלא שלא נעים לקרוא.)
  • נטייה לחוטיות.
  • קווים צנטריפוגליים עולים יחד עם צנטריפטליות.
  • קו רפה אין עוצמה.
  • עיצוב לא טוב של הצורה.
  • אנשים אלו קשים מאוד למחקר. זווית משתנה, צורות לא מעוצבות טוב. חוטא לצורות.
  • הכתיבה רפה לפעמים, נמרחת, דיי איטית ולא אחידה. נראה כאילו נמאסלו לכתוב.
  • עצלות לשמה. פשוט לא עושה.הזנחה של חובות.יש ביניהם בעלי מנת משכל גבוהה, אך הפוטנציאל איננו מנוצל. מאופיין על ידי אינטרס גדול מאוד בסיפוק הצרכים האורגניים : אכילה, שתייה, מין.


מאמרים נוספים בנושא גרפולוגיה >>

מיון והשמת כח אדם
ייעוץ בקבלת עובדים וקידומם
קורסים והרצאות
הכוונה מקצועית
אימון אישי באמצעות גרפולוגיה
ייעוץ אישי
ייעוץ זוגי גרפולוגי
סדנת זוגיות
חוות דעת משפטית
תנאים לבדיקה גרפולוגית
 

בנייה, עיצוב, קידום אתרים - גרפונט בע"מ