גרפולוגיה - מכון לגרפולוגיה חנה קורן

חיפה: 04-8551180
ת"א: 077-4244450

[email protected]
גרפולוגיה - מכון לגרפולוגיה חנה קורן
גרפולוגיה   גרפולוגיה-חנה-קורן   graphology - גרפולוגיה

תגובה מיידית!
ה- P של לה סן בראי הגרפולוגיה

"למה אתה צריך לחשוב על זה יותר? נו.. תהיה ספונטאני.. בוא.. יהיה כיף". זהו אחד המשפטים המזהים את מרכיב ה- P בטיפוסי לה סן. כנ"ל "אה.. זה לא משנה, תעזבי את זה, יהיה בסדר" או "שכחתי, לא שמתי לב.. איבדתי את הזמן.. לא חשבתי על מה שאמרת..."

במאמר הקודם בנושא לה-סן נתנו הקדמה קצרה בנושא וגם דנו במרכיב ה- S ההפוך ל- P. אם מרכיב ה- S מאפשר לנושא אותו לחשוב, להתאפק, לבדוק, לבחון ולתכנן, הרי שאצל הטיפוסים בהם קיים מרכיב ה- P ההיפך הוא נכון.

האות P מייצגת את המילה Primary (ראשוני). מדובר בטיפוסים בעלי תגובה מיידית, מהירה (לא תמיד. נבהיר נקודה זו בהמשך), ספונטנית, טבעית שאינה מושהית או מעובדת. מרכיב ה-P באישיות הוא גורם התורם למוחצנות.

מעבר לכך – תגובתו גם קצרה מאוד. לה סן תיאר את ההבדל בין ה-P וה-S כהבדל בין חריטה בשיש לבין כתיבה בחול. בעוד שקשה מאוד לחרוץ בשיש, קל מאוד לכתוב על החול. יחד עם זאת – מרגע שחרטנו אותיות בשיש - הן יישארו שם להרבה זמן. לעומת זאת, משב רוח אחד חולף, גל קטן הפולש אל החוף והכיתוב שלנו איבד את צורתו ובהירותו.

למעשה, ניתן להבין כי מרכיב ה- S באישיות מאפשר לאדם להיות, לחוות, להתמיד ולהתחייב בשל המחשבה המוקדמת שמשקיע, בשל המחויבות והאחריות שבו. לעומתו, מרכיב ה- P דומה יותר לרמת המחויבות של ילד בן 3: אני רואה משהו, שומע משהו, מרגיש משהו ומייד פועל ומגיב. לא חושב לעומק, לא חושב על ההשלכות, לא עוצר להיזכר באירועים דומים מן העבר שאולי הסתיימו באופן לא משביע רצון. התלהבתי? הלכתי על זה!

מכאן שלאנשים עם מרכיב P יש, לרוב, פחות יציבות בחייהם. הם זקוקים ליותר גיוונים ולשינויים, נהנים יותר מהפתעות, פתוחים יותר לרעיונות חדשים ולהרפתקאות וחוששים ממחויבות ארוכת טווח הנתפסת בעיניהם, פעמים רבות, כבית כלא.

הגרפולוג אמיל קאי תרגם את משנתו של לה סן לגרפולוגיה ואכן באמצעות ניתוח גרפולוגי ניתן להבין את השפעת ה- P על האישיות.

התיאוריה של לה סן מונה שמונה טיפוסים שונים. לארבעה מהם מרכיב P באישיות ואצל כל אחד מהם השפעתו היא שונה ונבחנת באופן שונה ע"י הגרפולוגיה:

הכולרי – E,A,P

טיפוס זה ריגושי, אקטיבי וראשוני. כלומר : הוא מגיב באופן ריגושי, בעוצמות ובתדירות גבוהות מהממוצע. הוא יוזם, דינאמי, נרתם בקלות לעשייה, אינו חושש מקשיים, מתאושש במהירות מפעילות ומאמץ וגם מגיב במהירות מבלי לנתח או לתכנן.

ה-P שבו מאפשר לו למעשה להוציא תכניות לפועל, גם אם יש בהן מרכיב של סיכון. הוא גם משחרר אותו ומאפשר לו ליצור קשרים עם אנשים באופן ישיר ובלתי אמצעי. טיפוס זה מביע את עצמו בקלות, גם אם ברגשנות.

טיפוסים אלו לרוב פונים לעבודה הקשורה באנשים. הם מבקשים לתרום את היכולת הבינאישית שלהם, את החום, הרגישות ושמחת החיים. הם מטפלים בתחומים שונים, אנשי מכירות, מנהלי אירועים, מתווכי דירות, שחקנים, מורים.

ה- P של לה סן בראי הגרפולוגיה

בכתב היד נראה שלמרות הכתב הקטן, יחסית, ניתן לראות מאפיינים ריגושיים: כתב עגול, אפילו נפוח לעיתים, תנודות בגודל וברוחב, קישורים, קערות כתחליף לזוויות ועוד. האקטיביות קיימת בתנועה הערה והנמרצת, חילופי הלחץ השטפיים, הלחץ בינוני-חזק. את ה- P, ניתן לראות בכך שגם הריגושיות וגם האקטיביות משוחררות ובאות לידי ביטוי, התנועה ספונטאנית וערה, הכתב הולך וקטן – תהליך של שחרור, רוחב משני אופקי מתקדם, קישורים, זווית ימנית, אותיות המשנות את צורתן בשל קשירה.

למעשה – הכותבת הינה ערנית, אינטליגנטית, מהירה, אסוציאטיבית. קולטת במהירות וגם מגיבה במהירות. יחד עם זאת, ניתן לראות שה-P אינו לחלוטין משוחרר שכן קיימים סימנים מעכבים כמו הפרדה בין אותיות, סימני הפיסוק המודגשים, נקודות סטטיות.

נקודות תורפה של הטיפוס הכולרי: יכול להיות פזיז ואימפולסיבי לשרוף קשרים וגשרים – במקרים אלו נראה P קיצוני שפוגם, כמובן, באפקטיביות האקטיביות שלו ונוטה יותר לכיוון הטיפוס הבא:

העיצבי – E, nA, P

טיפוס זה הוא ריגושי ובעל תגובות מיידיות אך להבדיל מהכולרי הוא נמנע על הטיפוסים שאינם אקטיביים. כלומר : ה- P שלו משחרר בעיקר את הריגושיות אבל הוא עושה דבר אחד נוסף: הוא אינו בולם את רצונו של הכותב להימנע מעשייה, מאמץ ופעילות.

מכאן שאנחנו מקבלים אדם ילדותי מעט (או מאוד...). הוא צבעוני ביותר שכן הוא משוחרר ממגבלות – הוא אינו מתחייב לדברים, זקוק לתוצאות מהירות במינימום מאמץ פיזי, אינו רואה לנכון צורך להתמיד וכמו ילד קטן מתקשה לדחות סיפוקים. כשטוב לו הוא אדם מקסים להיות בחברתו. הוא זורם, יודע ליהנות, בעל כושר וורבאלי מצוין, לרוב. כשרע לו הוא מחצין את רגשותיו, אינו חושב על תגובותיו ולכן גם אינו מעדן אותן.

הוא נשאר היכן שטוב לו ובורח במהירות מהמקומות המשעממים, המקובעים והשגרתיים. לרוב טיפוסים אלו מעדיפים לעבוד עם הראש והפה ולא בעבודות פיזיות. הם אנשי מכירות מעולים, רעיונאים, פרסומאים, מרצים מרתקים, מנחי קבוצות.

ה- P של לה סן בראי הגרפולוגיה

לעצביים כתב אינטואיציה לרוב. קו מהיר, ערני, חוטי, קישורים, היעדר קריאות, לחץ חלש או בינוני חלש, הרבה "אוויר" בכתב וגם – הרבה תנודות.

נקודות התורפה: הוא עצל, שטחי פעמים רבות, נמנע מעבודה מאומצת, מתרחק מקשיים ועשוי להישמע כיודע כול – גם כשאינו כזה...

סנגוויני – nE,A,P

בניגוד לשניים הקודמים, טיפוס זה אינו ריגושי. כלומר – הוא אינו מעבד מצבים באופן ריגושי ואינו מגיב בעוצמות רגשיות חזקות ובאופן תדיר. האקטיביות שלו מאפשרת לו לפעול באופן קר ותכליתי וה- P שלו אינו משחרר קפריזות רגשיות אלא עבודה, או , כאשר הוא אינטליגנטי, גם את התגובה המהירה לגירויים ולמצבים. למעשה – הוא איש עסקים קר מצוין. הוא קולט הזדמנויות, בוחן אותן באופן מעשי והגיוני, מקבל החלטות מיידיות ויוצא לדרך.

כאמור, אנשים אלו פועלים לרוב טוב יותר כעצמאים או כשכירים במקום המאפשר להם ליזום, לקדם ולקבל החלטות. הם פונים גם לכיוונים שונים לחלוטין: אנשי משטרה, צבא, חקירות ותחומי הביטחון המאתגרים יותר.

ה- P של לה סן בראי הגרפולוגיה

לחץ חזק, תנועה מהירה, כתב קטן ושלדי עד מקופח, מרווחים המאפשרים למידה והקשבה.

אמורפי – nE,nA,P

הוא אינו ריגושי, אינו אקטיבי ואינו רואה כל צורך להפעיל בקרה, שיטה או משמעת עצמית. ה-P שלו מאפשר לו לא לרצות כלום, לא להרגיש כלום, לא לעשות כלום. בעיניו, כאחד החי בחברה הדורשת קצת יותר, הוא לומד להצדיק את הדבר כ"אני זורם...". הוא אכן זורם עם החיים ללא כל הכוונה, הרוח סוחפת אותה לאן שהיא נושבת או בתקופות בהם "האוויר עומד" גם הוא תקוע במקום. לא בגלל או בזכות שורשים עמוקים, אלא ככדור שיצא ממנו האוויר וממתין בסבלנות או בחוסר אכפתיות עד שמישהו יבעט בו. גם אז הוא יתגלגל לאיטו עד שכוח האינרציה ייפסק ויחדל.

האמורפים זקוקים לעבודה שבה אין צורך להתאמץ יותר מידי ואין חשיבות לדיוק. הם יכולים לעבוד בקופה בסופר ולהעביר את המוצר מול מכשיר הברקוד או "לשמור" בפתח של בתי קפה . הם יכולים להיות טלפנים המקבלים שיחות ורק מנתבים אותן. ברמה גבוהה יותר חלקם מגיעים גם לתחומים אלטרנטיביים כמטפלים רוחניים מסוגים שונים.

ה- P של לה סן בראי הגרפולוגיה

הכתב כאילו "צף". לא מעוצב, לא מגובש. השורה המשורטטת מתחת לכתב גם היא מתקבלת מידי פעם כהמלצה ופעמים אחרות הוא מתעלם ממנה. הירידה לאזור התחתון נובעת מעייפות ורשלנות יותר מאשר מתוך הכוונה, מיקוד, העמקה, ביצוע.

ה-P משחרר. זה מה שצריך לזכור. הוא משחרר רגשות חיוביים ושליליים. הוא משחרר רצון לעשות ואת הרצון שלא לעשות. הוא משחרר ממחויבות, מדפוסים מקובעים. הוא פותח את הראש לאפשרויות חדשות, לעיתים עד כדי "פיזור יתר" ואיבוד עמוד השדרה היציב של האישיות.

יש לזכור כי בזמנים קשים של דיכאון ומחלה פעמים רבות ה-P משתלט על האישיות ולכן חשוב לנסות להבין האם הוא קבוע או זמני.

יש גם לזכור כי כולנו, ללא יוצא מן הכלל, נולדנו עם מרכיב P מובהק באישיות, בכינו בלילות בלי "לעשות חשבון" לכמה פעמים הערנו כבר את אמא, ועשינו בחיתול או בטיטול בלי להתחשב בכך שרק לפני רגע החליפו לנו לנקי...

באמצעות הגרפולוגיה נוכל לבדוק עד כמה המרכיב הטבעי הזה נדחק הצידה, נמחק ומדוע כל זה קרה? חוויות? חינוך נוקשה? משפיל? חינוך עצמי?

עד כמה המרכיב הזה מקדם אותנו ומסייע ועד כמה הוא דווקא מעכב ופוגע.

סימנים גרפולוגיים כלליים לטיפוסי ה- P:

  • תנועה ספונטאנית, סוערת או נרפית
  • זווית ימנית
  • תנודיות במרכיבי הכתב השונים עד כדי היעדר סדירות
  • היעדר סימני פיסוק או סימני פיסוק לא מוקפדים בצורתם ומועפים קדימה
  • שולי פתיחה וסיום נפתלים
  • שולי פתיחה מתרחבים
  • מהלך שורה נפתל
  • כיווניות שורה יורדת
  • כתב שאינו בהכרח קריא ולבטח אינו מעוצב
  • כתב הולך וקטן עד כדי היעלמויות של אותיות אחרונות
  • היעדר תיקונים
  • קישורים
  • אותיות המשנות צורתן בשל הקישורים
  • לחץ שטפי


מאמרים נוספים בנושא גרפולוגיה >>

מיון והשמת כח אדם
ייעוץ בקבלת עובדים וקידומם
קורסים והרצאות
הכוונה מקצועית
אימון אישי באמצעות גרפולוגיה
ייעוץ אישי
ייעוץ זוגי גרפולוגי
סדנת זוגיות
חוות דעת משפטית
 

בנייה, עיצוב, קידום אתרים - גרפונט בע"מ